Factura Electronica cunoscuta sub numele de e-factura sau RO e-factura este functionala pe portalul ANAF. Pentru a putea transmite si primi facturi electronice sunt necesare achizitionarea unei semnaturi digitale de la furnizorii de pe piata (DigiSign, CertSign, etc.), inregistrarea in Spatiul Privat Virtual al ANAF (SPV) si inscrierea in registrul RO e-factura disponibil si acesta pe site-ul ANAF. Recent ANAF a implementat si autentificarea OAUTH 2.0 ceea ce faciliteaza accesul aplicatiilor de facturare la API-urile ANAF prin intermediul unor token-uri de securitate. In prezent, facturarea electronica B2G (Business to Government) este obligatorie si in cele din urma asa va fi si pentru relatia B2B (Business to Business). Odata cu introducerea noilor carti de identitate electronice, semnatura digitala (de fapt un certificat de securitate digital) va fi inclus in cipul acestui act de identitate si ne vom putea autentifica in siguranta pe portalurile diverselor institutii publice pe masura ce infrastructura software/hardware va fi updatata.

Dar ce este de fapt acesta e-factura si la ce ajuta?

Factura electronica e-factura este de fapt un fisier XML care este construit automat - conform standardului UBL (Universal Business Language) sau CII (Cross Industry Invoice) - de aplicatiile de facturare existente pe piata (aplicatia cloudway.ro a implementat deja sistemul in format UBL) pentru fiecare factura pe care o emit furnizorii catre clientii lor. Acest fisier XML se transmite printr-un API de catre aplicatia de facturare catre ANAF de unde se receptioneaza un index de incarcare numeric in caz ca fisierul este corect construit. Acest index este folosit pentru a interoga un alt endpoint al API-ului ANAF in legatura cu procesarea fisierului XML cu indexul de incarcare respectiv. In caz de succes se va obtine fisierul XML semnat digital de ANAF si care este disponibil si cumparatorului identificat automat in factura. Toate request-urile catre endpoint-urile API-ului ANAF se realizeaza cu token-uri care se obtin prin inscriere pe portalul ANAF. Este necesara si semnatura digitala, deci va fi necesara achizitionarea unui token cu certificat de securitate incorporat de la furnizorii existenti pe piata asa cum am scris anterior, daca nu dispuneti deja de el. La ce ajuta acest sistem? Asa cum vedem noi situatia actuala, ar fi patru mari avantaje daca totul ar merge suficient de rapid, astfel:

  • Eliminarea tiparirii facturilor pe hartie, fapt ce ar conduce la economii mari mai ales pentru emitentii de facturi intr-un numar mare si foarte mare;
  • Contribuie la reducerea birocratizarii;
  • Posibilitatea automatizarii N.I.R.-urilor si a gestiunii de stocuri prin prelucrarea automata a acestor e-facturi (fisiere XML) care pot fi importate in aplicatiile de facturare si gestiune a stocurilor.
  • Fiecare factura electronica ajunge automat la ANAF si se spera ca se va elimina in acest mod o mare parte din evaziunea fiscala. Probabil ca la inceputul anului 2023 acest sistem ar putea deveni obligatoriu pentru toate firmele.

Suna interesant?

Daca doriti sa aflati mai multe, va rog sa ne contactati la tel. 0744.262.116 - Gabriel Braharu sau Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Brand romanesc